Kontakt: [email protected]

Gillar du syrliga godisar? Jag ääälskar syrliga godisar! Får jag gå loss på lösgodishyllan blir det minst hälften surisar i påsen. Den här julen lär jag dock byta ut lösgodiset mot något som är både nyttigare och godare – syrliga aprikoskolor. Hur syrliga du vill ha dem bestämmer du själv, jag tog saften av en hel citron men är du inte så förtjust i syra så ta lite mindre citronsaft. Oavsett vilket blir de härligt syrliga och smakar gott av citron och aprikos!

 

Syrlig aprikoskola (tid: cirka 10 min + blötläggning och stelning)

10 aprikosor

1 citron, skalet + ½ -1 citron, saften

2-3 msk kokosolja (beroende på hur mycket citronsaft du tar)

  1. Blötlägg aprikoserna i liten vatten tills de mjuknat något, åtminstone en halvtimme.

  2. Riv skalet av citronen och pressa saften. Lägg tillsammans med aprikoserna i en mixer och mixa slätt. Tillsätt kokosoljan och mixa tills allt är väl blandat.

  3. Bred ut kolan i en form, cirka 10x10 cm. Ställ in i frysen tills den stelnat till, det tar en timme eller två.

  4. Ta ut kolan och skär i ganska små bitar (jag fick ut 20 st). Vill du det lite festligare, rulla i bakplåtspapper eller cellofan. Finfin present till familjen, kompisen eller varför inte till dig själv?

aprikos, aprikoskola, citron, citronkola, glutenfritt, godis, hälsosamt, jul, julgodis, nyttig kola, nyttigt, nyttigt godis, nyttigt julgodis, surisar, veganskt,

1 kommentarer

Gabriella

23 Dec 2014 15:54

Oj vad smidigt och gott det låter! :)

Svar: Ja älskar sånna här snabba godisar! dessutom verkligen precis i min (syrliga) smak haha :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej