Kontakt: peasyeasy.blogg@gmail.com

Det finns lika många varianter på pizza som det finns pizza-älskare. Det finns hämtpizza och panpizza, knäckebrödpizza och surdegspizza, pizza med tomatsås och ost och pizza med extra allt... ja det bästa med pizzan är helt klart variationsmöjligheterna! Till exempel kan man ge sin pizzabotten en liten proteinboost genom att göra den på kikärtor! Låter kanske lite okonventionellt, men resultatet blir super med sådär härligt krispiga kanter!

 

Pizza på kikärtsbotten (tid: cirka 40 min varav 20-30 min i ugn)

1 ½ dl kikärtor (½ burk)

2 msk mjölk + 1 tsk vegetabilisk olja

2 msk mjöl (jag tog havremjöl)

½ tsk fiberhusk + 1 nypa salt + ½ tsk bakpulver

valfri topping

 

  1. Sätt ugnen på 200 grader.

  2. Mixa samman kikärtor, mjölk och olja till en helt slät smet.

  3. Blanda mjöl, fiberhusk, salt och bakpulver. Rör ner i kikärtssmeten och blanda väl.

  4. Låt smeten svälla något minut. Bred sedan ut den till en cirkel, cirka ½ cm tjockt på en bakplåtspappersklädd plåt.

  5. Sätt in i ugnen tills degen fått fin färg och yta, det tar ungefär 20-30 min.

  6. Lägg sedan på valfri topping och grädda tills även toppingen är färdig. Jag toppade min pizza med snabbtomatsås (passerade tomater + kryddor), grönsaker, svamp, marinerad tofu, curry, jordnötter och såklart ost. Snabbt, enkelt och precis i min smak. Charmen med pizza är just att du kan toppa med allt du än kan tänkas vara sugen på!

glutenfritt, hälsosamt, kikärtor, nyttig pizza, nyttig snabbmat, nyttigt, pizza, pizzabotten, proteinrikt, snabbmat, vegansk pizza, veganskt, vegetariskt,

Kommentera

Publiceras ej