Kontakt: [email protected]

Jag hoppas verkligen inte att ni tröttnat på äpplen än, för här kommer ett till äppelrecept! De är ju så goda just nu, de där äpplena! I pajen, till gröten, i salladen, till mellanmålet... eller som här, i ett par muffins. Så enkla och snabbgjorda men samtidigt saftiga och supergoda att du kommer vilja göra dem om och om igen!

 

Äppelmuffins (Tid: cirka 30 min varav 15-20 min i ugn)

3 ägg

4 msk sötning (jag tog råsocker)

1 dl äppelmos + 1 dl kvarg + ½ dl mjölk + 2 msk rapsolja

4 dl havregryn

1 dl mjöl (jag tog sojamjöl)

2 tsk bakpulver

1 tsk kanel + ½ tsk ingefära + 1 nypa salt

 

2 små äpplen

2 tsk honung + 1 tsk vatten + ½ tsk kanel

 

  1. Sätt ugnen på 200 grader.

  2. Vispa ägg och sötning vitt och pösigt. Tillsätt äppelmos, kvarg, mjölk och rapsolja och blanda försiktigt runt.

  3. Mixa havregryn till ett fint mjöl. Blanda med mjöl, bakpulver, kanel, ingefära och salt. Vänd ner i äggvispet och rör samman försiktigt.

  4. Fördela smeten i muffinsformar, jag fick ut ungefär 25 stycken, gärna i en muffinsform för att de ska hålla formen.

  5. Hacka äpplena ganska fint. Blanda honung, vatten och kanel och häll över äpplena. Blanda runt och fördela sedan äppelbitarna i muffinsformarna.

  6. Sätt in i ugnen i cirka 15-20 min, tills de är färdiga helt igenom. Ta ut och låt svalna något. Sedan är det bara att avnjuta dem – till fikat, till utflykten, till mellanmålet, till frukosten... ja de är nyttiga och goda nog att avnjutas lite när som!

Lite råsocker på toppen är knastrigt och gott, men framförallt åkte det på för bildernas skull...
glutenfria muffins, glutenfritt., gott, mindre socker, muffins, nyttiga muffins, snabba muffins, sockerfritt, äppelmos, äppelmuffins, äpple,

2 kommentarer

Emelie

24 Oct 2014 20:56

Åhh så gott! :D

Svar: supergott! :)
peasyeasy.blogg.se

Linda

25 Oct 2014 00:23

va gott:d

Svar: verkligen! :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej