Kontakt: [email protected]

Proteinpulvret har gått från att endast användas av riktigt hårt tränande tyngdlyftare till att numera finnas i var och varannan hobbymotionärs skafferi. Så även i mitt. Proteinpulver är givetvis ingen nödvändighet, det går alldeles utmärkt att få i sig allt protein du behöver via maten. Själv använder jag proteinpulver framförallt för att jag tycker att det är roligt att baka med. Jag dricker i princip aldrig proteinpulver och vatten rakt upp och ner, däremot blandar jag det gärna i kakor, i smoothies och i proteinbars för att få dem mer mättande.

Det finns lika många proteinsorter som det finns användare. Just nu har jag två sorters proteinpulver i mitt skafferi – ett naturellt vassleproteinpulver och ett vaniljsmakande kaseinproteinpulver. Både vassle och kasein kommer från mjölk.

Vassle tas upp snabbt av kroppen, och passar därför bra efter träning. I bakning beter det sig ungefär som vanligt mjöl, dock kan bakverken upplevas som något torra om man inte har i tillräckligt med exempelvis ägg, kvarg eller äppelmos som ger saftighet.

Kasein tas upp långsammare och passar därför bra som mellanmål. Vid bakning beter sig kasein nästan tvärtemot vassle, det ger saftighet åt bakverken. Att det blir saftigt av kasein beror på att kaseinet sväller vid kontakt med vätska, vilket gör att man kan göra puddingar och liknande av det. Man kan dock inte bara ta ett vanligt recept och byta ut mjölet till kasein, då kommer bakverket bli äggigt eller svampigt.

 

Dessa två proteinpulver är alltså vad jag har hemma just nu. Jag planerar dock att börja experimentera mer med vegetabiliska proteinpulver för såväl djurens som miljöns skull. I detta nu är en påse risprotein som en påse ärtprotein på väg hem till mig, jag ser fram emot att få testa dessa och kommer givetvis återkomma med en recension!

baka med proteinpulver, bakning, i mitt kök, kasein, protein., proteinpulver, tips, vassle, vegetabiliska proteinpulver,

3 kommentarer

Sandra

20 Oct 2014 20:45

Men hjälp, jag har aldrig ens hört om bakprotein! Min pojkvän köper hem något speciellt som vi gör pannkakor på men det här lät ju verkligen spännande.

Svar: Egentligen är det som vanligt protein, köpte det mest för att jag ville ha ett proteinpulver utan smak :) Pannkakor på proteinpulver brukar bli grymt gott!
peasyeasy.blogg.se

Sara

20 Oct 2014 23:20

bra blogg!

Svar: Tack :)
peasyeasy.blogg.se

Sara

20 Oct 2014 23:21

bra blogg!

Kommentera

Publiceras ej