Kontakt: [email protected]

Nytt år, nya tag. Har ni några nyårslöften i år? Jag tror att det är väldigt många som börjar det nya året med ambitionen att äta bättre. En väldigt bra ambition, som dock dör ut väldigt fort om man tvingar i sig mat man inte tycker om bara för att vara nyttig. Nej, för att få en hållbar förändring till ett hälsosammare leverne tror jag det är viktigt att satsa på mat som är både nyttig och god! Börja dagen med ett par nyttiga och otroligt goda pannkakor, till exempel. Med chiafrön ger de en omega 3-rik, proteinboostad och vegansk start på dagen, samtidigt som de smakar fantastiskt.

 

Chiapannkakor (tid: cirka 15 min)

2 msk chiafrön + 1 dl mjölk 

4 msk mjöl (jag tog 75/25 havre och soja)

1 nypa salt + 1 nypa sötning

  1. Rör samman chiafrön och mjölk. Låt svälla åtminstone 5-10 min.

  2. Vispa ner mjöl, salt och sötning. Blanda väl.

  3. Hetta upp en stekpanna och klicka ut smeten. Stek några minuter per sida, tills pannkakorna fått fin färg. Servera med lite frukt och bär, eller något annat gott du har hemma som nötter, mörk choklad osv, och njut av en god och nyttig frukost!

 Idag serverade jag dem med lingon och ringlade över lite vaniljsås, mums!
 
chiafrön, frukost, glutenfritt, hälsosamt, lingon, nytt år, nyttigt, pannkakor, plättar, snabbt, under 30 min, veganskt,

3 kommentarer

saga

02 Jan 2015 21:20

Åh så himla gott det ser ut! :D

Svar: Tack :) det smakade underbart!
peasyeasy.blogg.se

MADDISENJ.SE

02 Jan 2015 23:27

Gott. Blir bananpannkakor till frukost för mig i morgon :)

Svar: Mums, låter som en riktigt smarrig frukost! :)
peasyeasy.blogg.se

Marike Ahlgren

26 Jan 2015 20:16

Super bra recept! synd att jag har lite svårt att få tag på chiafrön..

Svar: Tack :)Chiafrö är ju så nyttigt och bra, men tyvärr inte alltid helt lätt att få tag på. De börjar bli vanligare dock, i hälsokostbutiker men även i vanliga mataffärer och såklart på nätet!
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej