Kontakt: [email protected]

Glutenfritt är ju något som verkligen blivit ”trendigt” nu den senaste tiden. Det skrivs hur mycket som helst om det, och var och varannan hälsointresserad går över till glutenfritt. Själv äter jag gluten eftersom att jag inte mår dåligt av det. Jag tror inte på att helt utesluta livsmedel om man inte verkligen är intolerant, däremot experimenterar jag gärna med olika glutenfria recept. Många av mina favoritmjöl, som soja och havre, är ju glutenfria, så ibland blir det glutenfritt av bara farten. Sedan är det ju såklart också kul att kunna bjuda alla, även de som inte vill eller kan äta gluten. Här kommer i alla fall ett par havrebullar som blev härligt saftiga, fylliga i smaken och – tada! – glutenfria!

 
Havrebullar (tid: cirka 3 h varav 2 h jästid och 20-30 min i ugn)

25 g färsk jäst

6 dl vatten

6 dl havre (är du glutenintolerant – välj ren havre)

½ msk honung

2 tsk fiberhusk + ½ tsk salt + ½ tsk brödkryddor

2 dl sojamjöl + ½ dl nyponskalsmjöl (eller mer sojamjöl) + 1 dl pofiber

ev havregryn

  1. Värm vattnet så att det är ungefär fingervarmt (lite svalare gör inget) och smula ner jästen. Rör tills jästen lösts upp.

  2. Mixa havregrynen, i omgångar om du inte har en jättemixer, tills det blivit till ett fint mjöl. Blanda ner i jästlösningen.

  3. Tillsätt honung, fiberhusk, salt, brödkryddor, mjöl och pofiber. Rör samman till en ganska lös deg.

  4. Ställ degen att jäsa i en övertäckt bunke i 45-60 min. Knåda lätt och forma sedan degen till lagom stora bullar (jag fick drygt 20 stycken). Lägg på en bakplåtspapperklädd plåt, pensla med vatten och strö eventuellt över lite havregryn.

  5. Låt jäsa ytterligare 50-70 min, täckta med en handduk. Sätt ugnen på 175 grader.

  6. Grädda bullarna i 20-30, eller tills de är genomgräddade och fått fin yta. Ta ut och låt svalna helt eller nästan helt (som varma är de lite kletiga i mitten) och avnjut med valfria pålägg!

Med ost är en favorit hos mig!
bröd, frukostbullar, glutenfritt, havre, havrebullar, havrefrallor, hälsosamt, laktosfritt, nyttigt, veganskt,

2 kommentarer

Millan

03 Dec 2014 17:30

Jag tycker nog att det är överdrivet att allt ska vara glutenfritt nuförtiden, men de här bullarna lät riktigt goda så de ska jag nog testa ändå!! :D

Svar: Ja, lite överdrivet blir det nog ibland! Testa gärna, de är väldigt goda! :)
peasyeasy.blogg.se

Katarina

04 Dec 2014 04:51

De ser jättegoda ut! Jag tål gluten, men tycker också om att testa glutenfria recept.

Svar: De var himla smarriga! :) Samma här, det är kul att testa!
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej