Kontakt: [email protected]
Alla som gjorde chokladbollar stup i kvarten när de var mindre räcker upp handen. För det kan väl inte bara ha varit jag? Chokladbollar och scones var vad min bakrepertoar bestod av, och de där chokladbollarna gjordes ofta om eftermiddagarna så att jag kunde sitta och smaska på dem när jag gjorde läxorna. Så här i efterhand kan jag ju tycka att sockerspäckade chokladbollar och de blodsockersvängningar de ger kanske inte är optimalt i samband med läxläsning. Smakmässigt piggar dock chokladbollar upp även den tråkigaste hemuppgiften, så tur är det väl att man kan göra nyttigare varianter som lämpar sig utmärkt som pluggfika! 
 
 
Proteinspäckade chokladbollar (tid: cirka 15 min)
1 dl mjölk + 1 ½ dl kaseinprotein med vaniljsmak
1 dl kakao
1 dl havregryn
1 nypa salt
½ dl kokosflingor kokosflingor att rulla i
  1. Blanda samman mjölk och kaseinprotein till en klumpfri smet. Låt svälla 5-10 min.

  2. Blanda i kakao, havregryn, salt och kokos. Olika märken på kasein kan suga upp olika mycket vätska, så tillsätt eventuellt mer mjölk eller mer kasein tills du har en smet som är ungefär som vanlig chokladbollssmet i konsistensen.

  3. Forma smeten till små bollar och rulla dessa i kokos. Sätt helst in i kylen ett par timmar för optimal konsistens. Från egen erfarenhet kan jag dock tala om att det även går utmärkt att tjuva några på direkten om pluggsnacks-behovet är överväldigande!

 
baka med proteinpulver, chokladbollar, kasein, kokosbollar, mellanmål, nyttiga chokladbollar, nyttigt mellanmål, pluggfika, pluggsnacks, proteinchokladbollar, proteinrikt, proteinspäckade chokladbollar,

1 kommentarer

linn

03 Nov 2014 15:46

mumsigt!!

Svar: Supermumsigt :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej