Kontakt: [email protected]

Snart halloween! Jag har dock inte hunnit halloweenpyssla så mycket i köket eftersom jag tentapluggat för fullt. Snabbfixade mellanmål har det dock blivit gott om, eftersom man behöver lite extra energi när man pluggar. Häromdagen blev det ett snabbfixat mellanmål halloween-style - smarriga pumapajsbollar! De smakar som kryddiga pumpapajer, men är supersnabba att göra och ger finfin energi till plugget!

 

Pumpapajsbollar (tid: cirka 15 min)

5 dadlar

4 msk pumpapuré

1 msk naturellt risprotein + 2 msk sojamjöl (kan bytas ut mot valfritt mjöl)

1 dl havregryn

½ dl pumpafrön

1 tsk kanel + 1 krm ingefära + 1 nypa muskot + 1 nypa kryddnejlika + 1 nypa salt

ev krossade pumpakärnor, kokos eller liknande

 

  1. Mixa dadlar och pumpapuré till en slät smet. Rör ner kryddorna.

  2. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa tills det är väl blandat.

  3. Forma smeten till små bollar och rulla eventuellt i exempelvis krossade pumpakärnor, kokos eller något annat du känner för.

  4. Ställ helst in bollarna i kylskåp i några timmar, eller snabbkyl en kvart i frysen. Ta fram och njut av paj i bollformat!

Sesamfrön, havregryn, pumpakärnor, kokos, ingenting alls... jag testade att rulla bollarna i lite allt möjligt och får nog säga att pumpakärnor var min favorit!
 
 Har ni karvat årets halloween-pumpa än?
baka med proteinpulver, dadlar, energibollar, halloween, hälsosamt, mellanmål, nyttigt, nyttigt mellanmål, proteinpulver, pumpa, pumpakärnor, pumpapaj, pumpapajsbollar, raw food, raw food-bollar, snabbt mellanmål, sockerfritt,

1 kommentarer

Gabbi

29 Oct 2014 22:50

Åh så gott!! Hur gör du pumpapuré? :)

Svar: Jag brukar använda butternutpumpa som jag skalar och delar i klyftor och ugnsbakar tills den är mjuk. Sedan är det bara till att mixa med en skvätt vatten till en slät puré :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej