Kontakt: [email protected]

Chiafrön är fantastiska – fulla med omega 3, fiber, protein och mineraler såsom kalium och zink. Dessutom är de fantastiskt roliga att experimentera med. Dessa små, oansenliga frön sväller nämligen något otroligt i kontakt med vätska, vilket gör att man kan göra smarrig gröt (eller pudding, svårt att veta vad man ska kalla det) av dem. Konsistensen blir väldigt speciell och fröna i sig själva smakar inte mycket, men med rätt smaksättning är det grymt gott! Som i denna smarriga chokladvariant.

 

Chokladchiagröt (tid: cirka 5 min + minst 1 timme i kylen)

2 dl mjölk

1 msk kakao

2 msk chiafrön

1 tsk sötning (jag tog honung)

 

  1. Blanda samman mjölk, kakao, chiafrön och sötning. Ställ in i kylen i 15-30 min.

  2. Ta ut och rör om. Ställ tillbaka i kylen i minst 30 min till, men gärna några timmar eller över natten.

  3. Ta ut, toppa med valfria tillbehör och hugg in!

 Jag toppade min med cashewgrädde (recept kommer) och hallon.
chiafrön, chiagröt, chiapudding, nyttig chokladpudding, nyttigt., omega 3,

3 kommentarer

makeupbyelmiira.blogg.se

15 Oct 2014 22:00

Jag har velat prova chia frön länge men är rädd för smaken . Men kanske borde prova nu då hihi

Svar: Testa :) de smakar inte så mycket i sig själva, så bara man har lite smaksättning blir det kanongott!
peasyeasy.blogg.se

Amanda Jona [SPONTAN]

17 Oct 2014 12:10

Mums! :)

Svar: Ja verkligen! :)
peasyeasy.blogg.se

makeupbyelmiira.blogg.se

17 Oct 2014 18:42

Oh tack då ska det verkligen provas :D

Kommentera

Publiceras ej