Kontakt: [email protected]

Söndag innebär för många sovmorgon och frukost i lugn och ro. Då kan man passa på att lyxa till det med en riktig god frukost! För mig och säkert en del andra innebär söndag tidig morgon och jobb hela dagen. Då behöver man en riktigt god frukost för att orka med! Så oavsett vilket tycker jag att du ska avnjuta en riktigt god frukost idag. Fattiga riddarna är en riktig favorit hos mig, det är fantastiskt hur lite gammalt bröd kan bli så saftigt och gott!

 

Fattiga riddare   (tid: cirka 15 min)

 

2 brödskivor (jag tog hembakta med fullkorn och frön)

1 ägg

½ dl mjölk

½ tsk fiberhusk (1)

1 krm kanel

1 nypa salt

 

frukt, bär, honung, råsocker osv

 

  1. Vispa samman ägg, mjölk, fiberhusk, kanel och salt.

  2. Lägg i brödskivorna och låt de dra åt sig smeten några minuter, vänd dem sedan och låt dra ytterligare några minuter.

  3. Stek brödskivorna på medelhög värme i lite olja tills de fått fin färg på båda sidorna. Dela eventuellt i trianglar och servera genast med valfria frukter och bär, lite extra kanel, en sträng honung, lite smulat råsocker... möjligheterna är oändliga!

Jag serverade med nektariner, kanel och lite råsocker

 

(1) Har du inte fiberhusk kan du byta ut det mot valfritt mjöl. Mängden beror på mjölsort, men ungefär 2-3 msk mjöl är lagom. Här kan du läsa mer om fiberhusk.

fattiga riddare, french toast, god frukost, lyxig frukost, nyttig french toast, nyttig frukost, nyttiga fattiga riddare,

Kommentera

Publiceras ej