Kontakt: [email protected]
Vad fyllde jag mitt pajskal med? Jo, en massa smarriga saker! Två sorters svamp, grönkål och kikärtor var grunden, och med en currykryddning och lite äggstanning på det blev resultatet super! Curry + kikärtor är ju så gott, curry + grönkål är underbart och curry + svamp är en ny favorit, så detta kan ju bara inte gå fel!
 
 
Currypaj med svamp, kikärtor och grönkål (tid: cirka 50 min varav 30-40 min i ugn)
1 pajskal, förgräddat (gärna detta!)
1 lök
2 vitlöksklyftor
1-2 tsk curry (börja med lite mindre och smaka dig fram)
250 g blandad svamp (jag tog 75-25 champinjoner och kantareller)
1 liter grönkål
1 paprika
5 dl kikärtor.
3 ägg 
3 dl mjölk
salt och peppar
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Hacka lök och vitlök. Stek tillsammans med curry tills löken mjuknat. Hacka svampen och stek en liten stund till. 
3. Hacka grönkål och paprika och rör ner. Tillsätt kikärtorna och blanda väl. Lägg sedan blandningen i det förgräddade pajskalet.
4. Vispa samman ägg och mjölk. Smaka av med salt och peppar. Häll äggstanningen över fyllningen.
5. Grädda i ugn i 30-40 min, eller tills äggstanningen stelnat. Ta ut och låt svalna något, servera sedan. Passar utmärkt på buffén, eller som ståtlig ensamrätt med en god sallad! 
curry, currypaj, grönkål, grönkålspaj, hälsosamt, kikärtor, kikärtspaj, nyttigt, paj, svamp, svamppaj, vegetariskt,

Kommentera

Publiceras ej