Kontakt: [email protected]

Smulpaj måste ju vara världens smidigaste efterrätt! Så himla enkelt att göra, bara att nypa ihop degen och smula över frukt eller bär efter smak. Och resultatet blir ju så himla gott, fruktigt, saftigt och krispigt på toppen! Här kommer en kaneldoftande äppelvariant!

 

Äppelsmulpaj (tid: cirka 40 min varav 25-30 min i ugn)

800 g äpplen (ungefär 8 äpplen)

½ msk kanel

2 dl havregryn

1 dl mandel

2 msk sötning

1 nypa vaniljpulver + 1 nypa salt

2 msk rumstempererad kokosolja

2 msk vatten

  1. Sätt ugnen på 200 grader.

  2. Kärna ur och hacka äpplena (vissa vill ha dem skalade, själv struntar jag i det men du gör som du vill). Vänd runt äppelbitarna i kanelen och fördela sedan i en pajform, cirka 28 cm i diameter.

  3. Mixa hälften av havregrynen (1 dl) till ett fint mjöl. Tillsätt mandlar och mixa lite till, men sluta medan det fortfarande finns små mandelbitar kvar. Blanda ner resten av havregrynen, sötning, vaniljpulver och salt.

  4. Tillsätt kokosoljan och vattnet och nyp/blanda samman. Smula ut ovanpå äppelbitarna.

  5. Sätt in i ugnen i 25-30 min, tills äpplena mjuknat och smultäcket fått fin färg. Ta ut och servera varm eller ljummen. Lite vaniljsås eller en klick grädde är så gott som obligatoriskt!

Tips! Jag serverade pajen med min cashewgrädde!
enkel paj, havre, hälsosamt, kanel, kokosolja, mandlar, nyttig, paj, smuldeg, smulpaj, äppelpaj, äpple,

Kommentera

Publiceras ej