Kontakt: [email protected]

Jag har någon slags hatkärlek till rulltårtor. Jag älskar konceptet (mycket fyllning och luftig kaka, vad kan gå fel?) men jag är officiellt sämst på att rulla ihop de där tårtorna! Oftast blir det mer vikning än rullning, och aldrig blir det sådär runda och fina som på bilderna i bakböckerna. Men jag ger inte upp, jag rullar på! Gårdagens rullning blev en pepparkakssmakande historia med en krämig färskostfyllning. Pepparkaka + cheesecake helt enkelt, det kan ju inte bli annat än galet gott!

Pepparkaksrulltårta med cheesecakefyllning (tid: cirka 30 min varav 8-12 min i ugn)

3 ägg + 4 msk sötning (jag tog stevia)

1 dl pumpapuré

1 dl havregryn + 1 dl pofiber

1 tsk kanel + ½ tsk ingefära + ½ tsk nejlika + 1 krm kardemumma

1 tsk bakpulver

lite extra socker

Fyllning: 100 g creme cheese + ½ dl kvarg + 2 msk florsocker + 1 stor nypa vaniljpulver

  1. Sätt ugnen på 225 grader.

  2. Vispa ägg och sötning vitt och pösigt. Vänd försiktigt ner pumpapurén.

  3. Mixa havregrynen till ett fint mjöl tillsammans med pofibern. Blanda ner kanel, ingefära, nejlika, kardemumma och bakpulver. Häll över i äggvispet och blanda försiktigt.

  4. Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd plåt, var noggrann så att du får ett jämntjockt lager. Grädda i ugn i 8-12 min, tills botten blivit ordentligt genomgräddad men inte bränd.

  5. Strö ut lite socker på ett bakplåtspapper. Vänd rulltårtsbottnen upp och ner ovanpå och dra försiktigt av det andra bakplåtspappret. Rulla ihop till en rulltårta medan den fortfarande är varm och låt rullen svalna något.

  6. Gör fyllningen genom att blanda samman creme cheese, kvarg, florsocker och vaniljpulver och rör krämigt. Rulla ut rulltårtan, bred på fyllningen och rulla ihop igen. För lite fastare fyllning är det bra att stoppa in rulltårtan i kylskåpet ett tag, men det går också utmärkt att genast hugga in om man inte kan vänta, det vet jag av egen erfarenhet!

cheesecake, cheesecakefyllning, hälosamt, jul, julbak, nyttig julfika, nyttigt, pepparkaka, pepparkakor, pepparkakskrydda, pepparkaksrulltårta, rulltårta, snabb kaka,

1 kommentarer

Marie

05 Dec 2014 10:56

Men ohh så gott =D

Svar: Ja riktigt juligt! :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej