Kontakt: [email protected]

Sugen på något snabbt och enkelt? Har du inte tid eller ork att baka eller laga något avancerat? Micron är din bästa vän! Eller ja, den är i alla fall min bästa vän! Jag använder nog min micro dagligen, antingen till frukostgröten, matlådan eller det snabba mellanmålet. Idag blev det det sistnämnda i form av en snabb mugcake (kan man säga muggkaka på svenska?) som blev superlyckad! Lite kryddig, lite chokladig, saftig, nyttig och snabbgjord – allt man kan önska av ett mellanmål helt enkelt!

Microkaka med pumpa (tid: cirka 5 min)

4 msk mjöl (jag tog hälften havre och hälften soja)

1 msk sötning (jag tog stevia)

½ tsk kanel + 1 krm ingefära + 1 krm kardemumma + 1 nypa muskot

1 krm bakpulver

2 msk pumpapuré + 3 msk mjölk + ½ msk vegetabilisk olja

10 g mörk choklad

  1. Blanda samman mjöl, sötning, kanel, ingefära, kardemumma, muskot och bakpulver i en microsäker skål eller mugg.

  2. Tillsätt pumpapuré, mjölk och olja. Rör till en slät smet.

  3. Hacka chokladen och fördela i smeten. Micra sedan på högsta effekt i 1 – 1 ½ min, eller tills kakan inte längre är kladdig i mitten.

  4. Ta ut och njut av att kunna sätta tänderna i en smarrig kaka efter bara någon minut i köket!

Jag serverade min kaka med lite extra smält choklad och en klick kvarg. Och såklart lite extra kanel på toppen, kanelgalen som jag är!
 
choklad, gi, glutenfritt, kaka i micro, kanel, kryddor, micro, microkaka, microkaka, mugcake, muggkaka, pumpa, snabb kaka, snabbt mellanmål, veganskt,

3 kommentarer

Nathalie Flisbäck

03 Dec 2014 17:32

Jag vill tacka dig hjärtligt för din kommentar i min blogg. Jag hoppas att du gillade min blogg och vill fortsätta att följa den. Vänlig hälsning www.nathalieflisbäck.se

Marie

03 Dec 2014 21:02

Men ohhh så gott det låter.

Ja, det är sant, släktrecepten är bra gött, hehe. Ja detta ska du testa, jättegott

Svar: Det var supergott! :)
Ja det ska testas, perfekt nu i jultider!
peasyeasy.blogg.se

ɑ n n i k ɑ

03 Dec 2014 21:15

Gott!

Svar: Ja :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej