Kontakt: [email protected]

Jag gillar att använda lite okonventionella ingredienser i mina sötsaker. Ingredienser som man tror bara passar i mat, men som med rätt smaksättningen ger en smarrig nytighetsboost. Avokado, till exempel, kan användas till så mycket mer än bara guacamole. Den krämiga konsistensen och den milda smaken passar även toppen i krämer eller mousser av olika slag. Som här i en mörk chokladmousse. Denna moussen har jag bjudit många personer på, och när de fått gissa på vilken den hemliga ingrediensen har ingen gissat rätt. Den närmaste gissningen har varit banan, och jag kan nog hålla med om att avokadon ger en lite bananlik, nötig smak till moussen.

 

Mörk chokladmousse med avokado (tid: cirka 15 min)

1 avokado

3 dadlar

2 msk kvarg (veganskt alternativ: silkestofu eller soygurt)

2 msk kakao

1 nypa salt

ev riven choklad

 

  1. Mixa samman avokado, dadlar och kvarg till en slät smet.

  2. Tillsätt kakao och salt och mixa tills allt är väl blandat.

  3. Fördela i skålar (jag tog två) och toppa eventuellt med lite riven choklad. Ställ in i kylen en stund och ta sedan fram och njut av chokladig krämighet deluxe!

 
avokado, chokladkräm, chokladmousse, hälsosamt, nyttig chokladmousse, nyttigt, recept, snabb chokladkräm, sockerfritt, veganskt,

4 kommentarer

Mohammedi's | Art, model & designer

04 Nov 2014 17:45

muumms

p.s tävling på bloggen, delta gärna. Du vinner ett par valfria hörlurar från den populära märket, sudio!

Svar: Väldigt mums! :)
peasyeasy.blogg.se

Malin

04 Nov 2014 18:40

Men hallå sötsug!

Svar: Haha :) bara att testa, bästa botemedlet mot sötsug är ju lätt choklad!
peasyeasy.blogg.se

Gabbi

05 Nov 2014 21:42

Åh mums!! Är det här receptet för en portion? :)

Svar: Jag åt den själv men den är rätt mäktig så 1 stor eller 2 små portioner skulle jag säga :)
peasyeasy.blogg.se

MATILDA

06 Nov 2014 11:09

så gott!!

Svar: Supergott :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej