Kontakt: [email protected]

På söndag är det fars dag! Alla familjer har sina egna traditioner denna dag, men en lyxig fika är väl standard hos de flesta? Min pappa hade i alla fall blivit mycket besviken om det inte dukades fram något extra gottframåt eftermiddagen... Därför tänkte jag passa på och tipsa om lite smarriga kakor att bjuda farsan på. Först ut är en morotskaka – saftig och kryddig med en len färskostfrosting på toppen. Är din pappa lite skeptisk till nyttigheter behöver du kanske inte redovisa ingredienslistan, i alla fall inte förrän efter att alla har smakat. Många hakor lär tappas när du berättar att kakan innehåller bönor, för det märks då verkligen inte på smaken (som tur är haha)!

 Morotskaka med creme cheese-frosting (tid: cirka 80 min varav 30-40 min i ugn)

3 ägg + 4 msk sötning (råsocker tog jag)

3 dl vita bönor

½ dl kvarg + 2 msk vegetabilisk olja

250 g morötter (typ 3-4 stycken)

½ dl pofiber (eller annat mjöl)

1 tsk kanel + ½ tsk ingefära + ½ tsk kardemumma + 1 nypa vaniljpulver + 1 nypa salt

1 ½ tsk bakpulver

 

50 g färskost (Philadelphiaost) + ½ dl kvarg

2 msk sötning av florsockertyp + 1 nypa vaniljpulver

 

  1. Sätt ugnen på 175 grader.

  2. Vispa ägg och sötning vitt och pösigt.

  3. Mixa samman vita bönor, kvarg och olja till en helt slät smet.

  4. Riv morötterna fint på rivjärn eller dela i bitar och mixa till lagom konsistens. Vänd försiktigt ner morötterna och bönröran i äggvispet.

  5. Blanda samman pofiber, kanel, ingefära, kardemumma, salt, vaniljpulver och bakpulver. Blanda försiktigt men noggrant ner i äggvispet.

  6. Häll smeten i en smord och bröad form (tips, bröa med pofiber) med en diameter av cirka 22 cm. Ställ in i ugnen tills kakan är genombakad, cirka 30-40 min.

  7. Ta ut och låt svalna något. Gör under tiden frostingen genom att blanda samman färskost, kvarg, sötning och vaniljpulver. Bred ut på kakan, dekorera efter tycke och smak och servera sedan kakan till förslagsvis din lyckligt lottade farsa!

 Jag dekorerad min morotskaka med rosor och ”twirls” (eller korkskruvar) – gjorda av morötter! Vill ni ha ett inlägg där jag visar hur jag gjorde dessa?
 
 
baka nyttigare, fars dag-fika, färskostfrosting, glutenfritt, hälsosamt, morotskaka, morotskaka med frosting, nyttig fika, nyttig kaka, nyttigt, recept, sockerfritt,

3 kommentarer

Gabbi

07 Nov 2014 07:09

Jag vill se hur du gör rosorna!

Svar: Vad kul! :) Håller på och filar på ett inlägg med en närmare beskrivning!
peasyeasy.blogg.se

ɑ n n i k ɑ

07 Nov 2014 10:33

Gott

Svar: Ja verkligen :)
peasyeasy.blogg.se

Linda

07 Nov 2014 14:19

Gud vad fint! Vill gärna veta hur man gör :)

Svar: Tack! :) Håller på och filar på ett inlägg med en liten beskrivning!
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej