Kontakt: [email protected]

Har ni börjat med julbaket än? December och första advent närmar sig, och jag börjar bli galet sugen på pepparkakor, lussebullar, knäck, kola och allt annat gott som hör julen till! Så igår bestämde jag mig för att tjuvstarta med pysslet i köket. Resultatet blev en supergod och superenkel rocky road-fudge. Ingredienserna är kanske inte de man i vanliga fall förknippar med rocky road, men den där härliga blandningen av sött och salt, krispigt och segt är spot on!

 

Rocky road (tid: cirka 10 min + tid att stelna)

4 msk kokosolja + 2 msk nötsmör (jag tog jordnötssmör) + 2 msk mjölk

4 msk kakao + 3 msk sötning (jag tog stevia)

1 dl nötter

1 dl mullbär

flingsalt

 

  1. Blanda samman kokosolja, nötsmör och mjölk. Micra 20-30 sek om kokosoljan är hård så går det lättare att blanda.

  2. Rör ner kakaon och sötningen och blanda väl. Hacka nötterna grovt och vänd ner tillsammans med mullbären.

  3. Bred ut smeten i en liten form, cirka 2-3 cm tjockt. Smula över flingsalt efter tycke och smak.

  4. Ställ in chokladen i frysen 10-15 min, tills fudgen stelnat tillräckligt för att du ska kunna skära den i lagom stora bitar. Jag skar min i ungefär 15 små mumsbitar.

  5. Ställ in bitarna i kylen (mjukare, fudgig rocky road) eller frysen (hårdare, segare rocky road) tills det är dags för servering. God till adventsfirandet, glöggmyset, julfikan, fredagskvällen eller helt enkelt när helst chokladsuget slår till!

choklad, glutenfritt, godis, hälsosamt, julbak, julgodis, kokosolja, mullbär, nyttig rocky road, nyttigt, nyttigt julgodis, nötter, rocky road, sockerfritt, veganskt,

6 kommentarer

Anonym

26 Nov 2014 19:50

mums :D ska nog också baka

Svar: Låter som en bra plan ;)
peasyeasy.blogg.se

Hannah S.

26 Nov 2014 20:13

Åh vad gott!

Svar: Ja supergoda blev de :)
peasyeasy.blogg.se

Bellifit

26 Nov 2014 20:22

ååh dessa måste jag testa :D ser supergoda ut!

Svar: Testa gärna, de smakar underbart! :)
peasyeasy.blogg.se

Hanna - Min väg til att bli en bättre löpare + ytligheter

27 Nov 2014 05:42

Det låter gott!

Svar: Det var väldigt gott! :)
peasyeasy.blogg.se

Gabriella

27 Nov 2014 08:28

Julen är så mysig, mums! Jag tjuvstartade med lussenkatter i helgen :)

Svar: Visst är den! Vad gott, jag har inte käkat några lussekatter än men jag är verkligen sugen haha :)
peasyeasy.blogg.se

Amanda-fotoblogg

27 Nov 2014 19:20

Åhh gott!!

Svar: Supergott :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej