Kontakt: [email protected]

Vad kul att det var flera av er som var nyfikna på rosorna och korkskruvarna jag pyntade min morotskaka med! De var faktiskt enkla att göra. Och roliga, jag älskar att lägga lite extra energi på att pynta mina bakverk. Enda minuset är att de är ganska tidskrävande. Att göra dem i förväg kan alltså vara en bra idé, de går utmärkt att förvara i en lufttät burk i några dagar.

Rosor och korkskruvar av morötter (tid: cirka 2 h 30 min, varav drygt 1 h 30 min i ugn)

4 stora morötter

3 dl vatten + 3 msk sötning (jag tog vanligt socker, det mesta häller du ändå av)

 

  1. Sätt ugnen på 100 grader.

  2. Skala morötterna. Ta sedan skalaren och fortsätt ”skala” på längden. Du vill ha så tjocka och långa remsor som möjligt, så skala bara från ett eller två håll. (Tips: stumparna som blir över kan du riva ner i morotskakan)

  3. Koka upp vattnet i en kastrull. Rör ner sötningen och blanda tills det lösts upp. Lägg i morotsremsorna och låt sjuda i 10-15 min. Ta bort kastrullen från plattan och låt stå i ytterligare 10-15 min.

  4. Häll av vattnet och lägg morotsremsorna bredvid varandra på en bakplåtspapperklädd plåt (eller två beroende på hur många remsor du fick av dina morötter) Sätt in i ugnen i 30-40 min, tills morotsremsorna är torra men fortfarande böjliga.
  5. För korkskruvar: leta fram några pennor, ätpinnar eller liknande. Snurra en morotsremsa i taget runt pinnarna i en ganska lös spiral. Låt svalna något och dra försiktigt ut pinnen från korkskruven. Lägg tillbaka korkskruvarna på bakplåten med ändarna nedåt.
  6. För rosor: Ta en morotsremsa och vik in ena änden några millimeter. Håll fast denna ände med två fingrar. Tvinna resten av morotsremsan och vira den samtidigt runt tills den tar slut. Stoppa in änden under morotsrosen. Fortsätt eventuellt att tvinna och vira runt fler morotsremsor för en större ros, se dock till att gömma alla ändar ordentligt undertill. Lägg tillbaka morotsrosorna på bakplåten.

     

  7. Sätt tillbaka in i ugnen i 50-70 min, tills skruvarna och rosorna torkat upp så pass att de håller sin form och är krispiga. Rosorna kan behöva lite längre tid, speciellt om du gjort dem stora.

  8. Låt dekoren svalna ordentligt. Sedan är det bara till att släppa fram din kreativa sida och dekorera loss!

dekor av morötter, dekoration, morotsblommor, morotscurls, morotskaka dekor, morotskorkskruvar, morotsros, morotsrosor, morotsskruvar, nyttigt,

2 kommentarer

Isabella

10 Nov 2014 17:01

Vad häftiga! :)

Svar: Tack! :) roliga att göra var dem!
peasyeasy.blogg.se

AktivaDagar

13 Nov 2014 19:44

Men OJ! HÄftiga!

Svar: Tack! :D
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej