Kontakt: [email protected]

Fåglar, insekter, frost, ovarsam hantering, lång förvaring... livet som äpple är inte lätt. Att några äpplen blir stötta eller lite skrumpna är alltså inte så konstigt. Men inte bör de hamna i komposten bara för det! De är perfekta att använda till bakning och matlagning av olika smak, som till exempel till ett smarrigt äppelmos. Så gott till gröten, på mackan, med lite mjölk, i kakor... ja äppelmos kan man använda till mycket!

 

Äppelmos (tid: cirka 30 min)

8-12 äpplen

1 dl vatten

1 krm askorbinsyra (kan uteslutas)

 

  1. Skär bort eventuella skador på äpplena och klyfta sedan dem. Du behöver inte skära bort kärnhus eller skal.

  2. Lägg äppelklyftorna i en gryta med vatten och askorbinsyra. Koka upp och låt sjuda i 15-20 min, tills äpplena mjuknat. Mosa samman med en potatisstöt eller stavmixer.

  3. Sätt en sil över en bunke, häll i äppelmoset (eventuellt i omgångar beroende på hur stor silen är) och tryck igen med en sked.

  4. När äppelmoset passerat genom silen är det bara att smaka av det. Jag behöll mitt äppelmos osötat eftersom jag tyckte det var lagom syrligt, men vill du ha det sötare så är det bara att röra ner valfri sötning. Eller lite kanel, en skvätt citronsaft, lite vaniljpulver... allt efter eget tycke och smak!

Jag behöll just detta äppelmos ganska naturellt eftersom jag planerat att använda det i bakverk. Annars älskar jag äppelmos med kanel och lite ingefära!
mos, nyttigt., snabbt äppelmos, sockerfritt, äppelmos, äppelmos recept, äppelmos utan att skala,

Kommentera

Publiceras ej