Kontakt: [email protected]

Äpplen, pumpa, rödbetor... jag har verkligen snöat in mig på klassiska höstsmaker just nu! Inget fel med det dock, att äta efter säsong är godare, billigare och bättre för miljön! Dagens höstsmak: svamp! Jag älskar svamp av alla dess slag, det är himla svårt att misslyckas med! Stekt svamp i alla sin enkelhet är så gott, men vill du göra något lite extra så kan du slänga ner lite svamp i biffarna! Våga testa i de här veganska biffarna, till exempel. De blir supergoda!

 

Svampbiffar (tid: cirka 60 min varav 30-40 min i ugn)

1 gul lök + 2 vitlöksklyftor

500 g champinjoner

5 dl svarta bönor

2 msk soja

1 näve färsk persilja + 1 tsk oregano

2 dl mandlar

1 tsk fiberhusk (kan uteslutas, men de blir lite smuligare)

salt och peppar

  1. Sätt ugnen på 200 grader.

  2. Hacka lök, vitlök och svamp. Stek några minuter på medelhög värme, tills det mjuknat.

  3. Mixa bönor, soja, persilja och oregano till en slät smet.

  4. Hacka/mixa mandlarna grovt och rör ner i bönsmeten tillsammans med fiberhusk. Rör runt och låt smeten svälla någon minut. Smaka av med salt och peppar.

  5. Forma smeten till lagom stora biffar och lägg i en smord ungsform. Sätt in i ugnen i 30-40 min, de ska ha fått en krispig yta men fortfarande vara saftiga inuti. Ta ut och servera genast med valfria tillbehör. Dessa godingar lyfter hela måltiden!

Jag serverade med löksås, lingonsylt och kokt potatis – husmanskost vegan style!
biffar i ugn, enkla biffar, husmanskost, höstmat, höstsmaker, nyttigt., svamp, svampbiffar, säsongsmat, vegansk husmanskost, veganska biffar, veganskt, vegetarisk husmanskost, vegetariska biffar, vegetariskt,

Kommentera

Publiceras ej