Kontakt: [email protected]

Jag älskar ratatouille. Både filmen och maträtten, men det är just maträtten jag tänker dedikera detta inlägg till. Det är nämligen en av mina återkommande favoriter här hemma. Så simpelt, så gott! Köp lite billiga grönsaker och bönor, ge dem lite kärlek, en nypa kryddor och gott om tid att puttra på spisen, så förvandlas de till värsta festmåltiden!

Lite fetaost på toppen är salt och gott, men kan givetvis uteslutas.

 

Ratatouille med fetaost   (tid: cirka 50 min)

 

2 lökar

3 vitlöksklyftor

2 paprikor

1 zucchini

6 dl bönor (jag tog svarta)

500 g krossade tomater

2 msk tomatpuré

1 dl vatten

½ buljongtärning

½ tsk oregano

1 tsk basilika

2 lagerblad

1 tsk paprikapulver

1 tsk honung

Salt och peppar

100 g fetaost (kan uteslutas)

 

  1. Hacka lök och vitlök, fräs några minuter på medelhög värme tillsammans med oregano, basilika, lagerblad och paprikapulver.

  2. Hacka paprikan och zucchinin och tillsätt, stek ytterligare någon minut.

  3. Rör ner krossade tomater, tomatpuré, honung, buljong och vatten. Koka upp och låt sjuda 30-40 min så att smakerna hinner utvecklas.

  4. Blanda i bönorna och låt dem bli varma. Smaka av grytan med salt och peppar och smula sedan över fetaosten. Servera, och ge dig själv en stor Michelinstjärna!

god ratatouille, gryta, nyttig mat, nyttig ratatouille, ratatouille, ratatouille med bönor, ratatouille med fetaost, vegetarisk gryta, vegetarisk inspiration, vegetariskt,

5 kommentarer

Vendelav

09 Oct 2014 12:06

Ser jättegott ut :)

Svar: Tack! En riktig favorit hos mig som sagt! :)
peasyeasy.blogg.se

Vendela

09 Oct 2014 18:15

Har provat receptet nu, det blev supergott. Tusen tack :)

Svar: Vad kul att du gillade det! :)
peasyeasy.blogg.se

Sara

09 Oct 2014 21:04

Mums så gott :)

Svar: ja verkligen! :)
peasyeasy.blogg.se

linawilmas.blogg.se

09 Oct 2014 22:39

Mmm så gott!

Svar: Supergott! :)
peasyeasy.blogg.se

Emmy

09 Oct 2014 23:17

Det är gott! :D

Svar: visst är det! :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej