Kontakt: [email protected]

Ute har regnet ståt som spön i backen hela dagen, men här inne har jag suttit och varit galet sugen på glass. Ja, glass. Inte te, choklad eller något annat värmande. Utan kall glass. Jag förstår inte riktigt logiken i det hela, men jag bestämde mig för att bejaka mitt sug och drog fram glassmaskinen. Med kokosmjölk i smeten slipper du hela sjud-ägg-och-mjölk-låt-svalna-delen av glassgörandet, vilket gör att glassen går snabbt att göra. Dessutom framhäver tonen av kokos vaniljsmaken på glassen. En gojisås till ger god syrlig smak och fantastisk färg.

Nämnde jag fantastisk färg?

 

Vaniljglass med gojibärssås   (tid: cirka 30 min med glassmaskin)

 

1 burk kokosmjölk, kylskåpskall

2 dl mjölk

1 dl naturell yoghurt (jag tog soygurt)

½ tsk vaniljpulver

2 msk sötning (jag tog stevia)

1 nypa salt

 

1 dl gojibär

½ msk sötning (jag tog stevia)

1 msk kokosolja

 

  1. Blötlägg gojibären i lite vatten.

  2. Öppna kokosmjölken och skopa ur den tjocka kokosgrädden. Lämna det tunna kokosvattnet kvar i burken (spara till en smarrig smoothie!).

  3. Blanda kokosgrädden med mjölk, yoghurt, vaniljpulver, sötning och salt. Häll smeten i en glassmaskin (1) och kör i 15-20 min eller tills glassen är färdig.

  4. Häll av vattnet från gojibären och mixa samman med sötning och kokosolja.

  5. Varva glass och gojisås i skålar och bjud över veganen, hälsofreaket eller glassälskaren på lite glass. Glöm dock inte att lägga undan en stor portion till dig själv först!

 

(1) Har du ingen glassmaskin kan också hälla smeten i en bunke och sätta in den i frysen. Rör om då och då ungefär en gång i halvtimmen tills glassen är färdig, det tar cirka 3-4 timmar. Utan glassmaskin kommer glassen bli något kompaktare, men smaken är fortfarande urgod!

gojibärsglass, gojibärssås, kokosvaniljglass, nyttig glass, nyttig vaniljglass, snabb vaniljglass, vaniljglass med gojibär, vaniljglass med kokosmjölk, vegansk vaniljglass,

1 kommentarer

My Fredblad

01 Oct 2014 23:24

Gud vad gott det ser ut! Måste testas någon gång!

Svar: Det var supergott så testa! :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej