Kontakt: [email protected]

Soppor är himla smidig mat. Med en god buljong som grund kan man slänga i nästan vad som helst och resultatet blir super! Det är bara till att öppna kylskåp och skafferi och ta lite av vad man råkar ha hemma. När jag spanade i mitt skafferi häromdagen hittade jag vinterfin grönkål och vitkål, så soppa på två sorters kål blev lunchen. Supergott med lite värme från chili, fräschör från citron och mustighet från muskotkryddad buljong.

 
Soppa på två sorters kål (tid: cirka 20 min)

1 lök + 2 vitlöksklyftor

1 nypa muskot + 1 krm cayennepeppar

2 msk mjöl (jag tog sojamjöl)

1 dl vitt vin + 12 dl vatten + 1 buljongtärning

3 dl svarta bönor (1 burk)

600 g vitkål

300 g grönkål

½ citron, skal

salt och peppar

ev parmesan (alt veganost)

  1. Hacka lök och vitlök. Hette upp en stekpanna och stek tills löken mjuknar. Tillsätt muskot, cayenne och mjöl. Rör tills mjölet är väl fördelat.

  2. Tillsätt vin, vatten och buljongtärning. Hacka vitkål och grönkål och blanda ner. Koka upp och låt sjuda 10-15 min.

  3. Tillsätt bönorna, låt dem bli varma. Riv i skalet av citronen. Smaka av med salt och peppar. Servera rykande varm och låt folk hyvla över lite parmesan efter tycke och smak.

 

bönor, chili, citron, glutenfritt, grönkål, hälosamt, hälsa, lättlagat, nyttig soppa, nyttigt, snabbt, soppa, under 30 min, veganskt, vintermat, vitkål, värmande soppa,

Kommentera

Publiceras ej