Kontakt: [email protected]

Chai är sådär typiskt vintrigt och kryddigt. Glass är kallt, fräscht och somrigt. Kombinera de båda och du får något kallt men kryddigt, somrigt men vintersmakande. En smarrig chaiglass som passar året runt! Själv serverade jag den till kvällsfika efter en dag i vintersolen – ett lyxigt, gott och nyttigt avslut på dagen!

 

Chaiglass (tid: cirka 20 min + tid att svalna och frysa)

4 dl mjölk

4 msk sötning (jag tog råsocker)

2 ägg

1 dl starkt svart te (naturellt eller tex chai eller vanilj)

1 tsk kanel + ½ tsk kardemumma + ½ tsk nejlika + ½ tsk ingefära

1 dl pumpapuré (alt sötpotatispuré)

  1. Vispa samman mjölk, sötning och ägg i en gryta. Värm på låg värme tills det tjocknar, vispa under tiden så att det absolut inte börjar koka.

  2. Ta grytan från plattan och rör ner te, kanel, kardemumma, nejlika, ingefära och pumpapuré. Smaka av så att du tycker det är lagom kryddigt, ställ sedan in i kylskåpet tills det svalnat.

  3. När blandningen är sval, häll ner den i glassmaskin och kör till önskad konsistens. Har du inte glassmaskin kan du stoppa in blandningen i frysen och istället röra om någon gång i halvtimmen, men då får du tyvärr vänta några timmar extra på din smarriga glass!

chai, chaiglass, chaikryddor, chaite, glass, glutenfritt, hälsa, hälsosamt, ingefära, kanel, kardemumma, nejlika, nyttigt, pumpa,

2 kommentarer

ɑ n n i k ɑ

05 Jan 2015 21:36

Gott!

Svar: Ja! :)
peasyeasy.blogg.se

A

06 Jan 2015 10:18

Ser riktigt gott ut det där!

Kika gärna in på min blogg

/A

Svar: Tack! :)
det ska jag absolut göra!
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej