Kontakt: [email protected]

Nu är det snart lucia! Något luciatåg lär det inte bli för min del, men en riktig lucia-fika med lussebullar och pepparkakor är ju ett måste! Idag satte jag julradion på högsta volym och gav mig i kast med att baka pepparkakor. Så himla stämningsfullt! Dessutom doftar huset underbart av julkryddorna, för att inte tala om hur gott resultatet blir! Krispigt, kryddigt och sött precis som pepparkakor ska vara, här i en nyttig, vegansk och glutenfri tappning.

 

Pepparkakor (tid: cirka 80 min varav 8-12 min (per plåt) i ugnen)

4 msk mandelsmör med pepparkakssmak (eller mandelsmör + lite extra kryddor)

2 msk kokosolja

4 msk sirap

4 msk vatten

2 dl havregryn + 1 dl pofiber

½ dl risprotein (alt rismjöl)

½ msk fiberhusk

1 tsk kanel + ¾ tsk ingefära + ¾ tsk nejlika + 1 krm kardemumma + 1 nypa salt

½ tsk bikarbonat

  1. Smält kokosoljan och blanda samman med mandelsmör, sirap och vatten.

  2. Mixa havregrynen till ett fint mjöl tillsammans med pofibern. Tillsätt risprotein, fiberhusk, kanel, ingefära, nejlika, kardemumma, salt och bikarbonat och blanda samman.

  3. Tillsätt kokosoljablandningen och arbeta samman till en smidig deg. Täck över degen och ställ in den i kylen i minst en halvtimme, men gärna längre.

  4. Sätt ugnen på 175 grader.

  5. Ta ut degen och ta en bit av den och kavla ut den så tunt som möjligt på en mjölad yta. Stansa ut pepparkakor med valfria formar och lägg över pepparkakorna på en bakplåtspappersklädd plåt. Sedan är det bara att ta den överblivna degen + lite ny deg och kavla ut på nytt. Upprepa tills degen är slut.

  6. När du fyllt en plåt med pepparkakor, sätt in dem i ugnen i 8-12 min och håll ett öga på dem så att de inte bränns. Ta ut och upprepa med resten av plåtarna (jag fick ut tre plåtar). Låt pepparkakorna svalna något och duka sedan fram årets smarrigaste pepparkaksfika!

 
 
fiberhusk, glutenfri, havregryn, hälsosamt, jul, julbak, kokosolja, lucia, mandelsmör, nyttig julfika, nyttiga pepparkakor, nyttigt, pepparkakor, pepparkaksbak, pepparkakskrydda, risprotein, vegan,

Kommentera

Publiceras ej