Kontakt: [email protected]

Har ni hängt med i den här bloggen ett tag tror jag inte att det kommer som någon överraskning att jag fullkomligt älskar jordnötssmör! (En kärlek som resulterat i exempelvis de här bananmuffinsen med jordnötsfrosting och dessa krispiga jordnötskakor.) Nu på senare tid har jag också börjat experimentera med andra sorters nötsmör, man kan ju uppenbarligen göra smör på de flesta nötter (och frön) och resultatet tycks alltid bli krämigt, nyttigt och gott. I affären är dock de flesta nötsmör förutom jordnötssmöret svindyra, så jag brukar göra egna nötsmör hemma istället. Allt som behövs är en bra mixer och lite tålamod! Nu senast blev det en julig variant, mandelsmör med smak av pepparkaka! Perfekt på riskakan eller att toppa gröten med, och såklart till julbaket!

 
 

Mandelsmör med pepparkakssmak (tid: cirka 30 min varav 5-10 min i ugn)

4 dl mandlar

ev ½ msk vegetabilisk olja

1 msk sötning (jag tog stevia)

1 tsk kanel + ½ tsk nejlika + ½ tsk ingefära + 1 krm kardemumma + 1 nypa salt

  1. Sätt ugnen på 200 grader. Sprid ut mandlarna på en plåt och rosta in i ugnen i 5-10 min, de ska börja knäppa lite i dem men de ska inte få för mycket färg. (Detta steg går att hoppa över, men det ger mandelsmöret mer smak vilket jag älskar)

  2. Låt nötterna svalna något. Häll sedan över dem i en mixer och mixa. Beroende på hur bra din mixer är kan det ta väldigt olika lång tid, men småningom kommer du märka hur nötmassan blir oljigare. Eventuellt kan du då tillsätta lite vegetabilisk olja, det snabbar på processen lite, eller så mixar du helt enkelt vidare tills du uppnått önskad konsistens.

  3. Tillsätt sedan sötning, kanel, nejlika, ingefära, kardemumma och salt och mixa tills allt är väl blandat. Smaka av så du tycker det är lagom kryddigt. Sedan är det bara till att skeda över i valfri burk och ställa in i kylskåpet. Glöm dock inte bort att provsmaka och slicka skålen dock!

göra eget nötsmör, hälsosamt, jordnötssmör., jul, julbak, mandel, mandelsmör, mixa, mixer, nyttigt, nötsmör, nötter, pepparkaka, pepparkakskrydda, veganskt,

3 kommentarer

Linn

06 Dec 2014 18:42

Men oj vilka läckra bilder! Jag blev supersugen, det här ska jag testa snarast!!

Svar: Haha tack! :) Testa gärna, du kommer inte bli besviken!
peasyeasy.blogg.se

Josefine Hallgren

07 Dec 2014 19:13

Åh vad gott! :D

Svar: Ja! Smakar pepparkaka haha :)
peasyeasy.blogg.se

Gabriella

08 Dec 2014 23:08

Ojj va gott!! Hur länge tror du det håller i kylskåpet? :)

Svar: Jadu... Köpe-mandelsmör håller ju hur länge som helst, men jag vet inte riktigt om sånt man gör hemma håller riktigt lika länge. Någon vecka i kylskåp bör inte vara några problem i alla fall! :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej