Kontakt: [email protected]

Ni är väl inte trötta på julen och dess smaker riktigt än va? Jag går i alla fall fortfarande och smaskar på julmat och julgodis här hemma. Jul är det väl om inte till påsk så i alla fall till tjugondagen Knut? Idag blir det hursomhelst ett recept med lite juliga pepparkakskryddor. Chocolate chip cookies med pepparkakssmak! Den vanliga pepparkakan i all ära, med hackad choklad i degen blir det genast mycket roligare! Krispig yta men saftig mitten får du med detta recept, och givetvis kryddig pepparkakssmak och massor av chokladbitar. Man kan inte tro att dessa godbitar faktiskt är nyttiga, men givetvis gör jag dem utan smör, socker och vetemjöl!

Pepparkakssmakande chocolate chip cookies (tid: cirka 30 min varav 16-20 min i ugn)

1 ½ dl kikärtor

4 msk mandelsmör med pepparkakssmak (alt mandelsmör och extra pepparkakskrydda)

1 dl havregryn

2 msk sötning

½ tsk fiberhusk

½ tsk bakpulver

½ tsk kanel + 1 krm ingefära + 1 krm nejlika

50 g choklad

  1. Sätt ugnen på 200 grader.

  2. Mixa kikärtorna tillsammans med mandelsmöret till en slät smet. Tillsätt havregryn, sötning, fiberhusk, bakpulver, kanel, ingefära och nejlika och mixa tills allt är väl blandat.

  3. Hacka chokladen grovt. Blanda ner i degen.

  4. Klicka ut degen på en bakplåtspapperklädd plåt, jag fick ut 16 kakor, och platta till dem en aning. Sätt in i ugnen i 16-20 min eller tills de är så krispiga som du vill ha dem. Ta ut och låt svalna något. Smaka och njut av en match made in heaven!

 
 
chocolate chip cookies, chocolate chip cookies med pepparkakssmak, choklad, glutenfritt, havregryn, hälsosamt, jul, julbak, kikärtor, mandelsmör, nyttigt, pepparkaka, pepparkakskrydda, sockerfritt,

1 kommentarer

felicia

28 Dec 2014 23:13

låter gott!

Svar: De smakade fantastiskt :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej