Kontakt: [email protected]
Jag lagar mycket med inspiration från världens alla kök, och ofta blir det indiskt, kinesiskt eller medelhavsinspirerat här hemma. Den klassiska svenska husmanskosten glöms lätt bort när det finns så mycket annat, men när jag väl lagar husmanskost slås jag alltid av att det är så fantastiskt gott! Häromdagen gjorde jag kålpudding, klassisk i sin goda smak men med en vegetarisk twist. Husmanskost när det är som bäst!
 
 
Vegetarisk kålpudding (tid: cirka 60 min varav 30-40 min i ugn)
1 lök
500 g vegetarisk färs
1/2 msk soja
750 g vitkål (1 mindre kålhuvud)
1 msk sirap/honung
2 ägg
salt och peppar
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Hacka löken. Stek tills den mjuknar, tillsätt sedan vegetarisk färs och stek lite till. Smaksätt med soja och sätt åt sidan. 
3. Hacka vitkålen. Stek även den tills den börjat mjukna, tillsätt sedan sirapen och låt den karamelisera sig. 
4. Blanda samman färsen och vitkålen, men spara lite vitkål att toppa med. Blanda också ner äggen, och smaka av med lite salt och peppar.
5. Fördela i en ugnssäker form, och toppa med resten av vitkålen. Sätt in i ugnen i 30-40 min, tills kålen har lagom konsistens och toppen fått fin färg. 
6. Ta ut och servera. Lingonsylt, brun sås och potatis är givet, och så gott, till! På min tallrik fick även lite grönkål vara med, ta dina favorittillbehör helt enkelt!
 
husmanskost, hälsosamt, klassiskt, kålpudding, lingonsylt, nyttigt, vegetarisk färs, vegetarisk husmanskost, vegetariskt, vitkål,

2 kommentarer

Maja

23 Feb 2015 20:57

Vad gott det ser ut!:)

Svar: Tack! :) smakade toppen också!
peasyeasy.blogg.se

ɑ n n i k ɑ

24 Feb 2015 18:33

Gott!

Svar: ja :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej