Kontakt: [email protected]
Nutella. Krämigt, chokladigt, nötigt och alldeles, alldeles underbart! Men nyttigt? Nej, i alla fall inte den affärsköpta varianten. Men med hjälp av en mixer kan du göra en supersmarrig hemmagjord variant som du både smaklökarna och kroppen gillar! Den smakar inte exakt som köpt nutella, men i mitt tycke är den godare! Inte lika översöt (släng i lite extra sötning om du vill ha den lika söt som vanlig nutella) och mer härlig nötsmak!
 
 
Choklad- och hasselnötssmör nutelle-style (tid: cirka 30 min varav 5-10 min i ugn)
3 dl hasselnötter
3 msk kakao
5 dadlar
1 nypa salt
 
1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Strö ut hasselnötterna på en plåt och sätt in i ugnen tills de fått lite färg och skalen börjat lossna, cirka 5-10 min.
3. Ta ut och låt nötterna svalna något. Skrubba sedan dem med en kökshandduk tills du fått bort det mesta av skalen, om det är lite skal kvar spelar dock ingen roll!
4. Häll nötterna i mixern och mixa tills de blir till ett krämigt nötsmör. För mig tog det bara någon minut, men det beror på hur bra mixer du har.
5. Tillsätt kakao, dadlar och salt. Mixa vidare tills allt är väl blandat. Sedan har du ditt alldeles egna, hemgjorda choklad- och hasselnötssmör. Redo att användas till allt du i vanliga fall använder nutella till! 
 
4 ingredienser, choklad, choklad och hasselnötssmör, dadlar, egen nutella, hasselnötssmör, hasselnötter, hemgjord nutella, hälsosamt, kakao, nutella, nyttigt, sockerfritt, utan sötningsmedel,

2 kommentarer

Mathilda.nu

09 Feb 2015 22:19

Dadlar är sjukt underskattat i bakning! :)
Det går verkligen att klara sig bra utan både socker, mjöl och mjölk!

Svar: Kan bara instämma, dadlar är fantastiska i det mesta! :)Ja visst kan man det!
peasyeasy.blogg.se

Gabriella

10 Feb 2015 08:24

ÅH jag gjorde också nutella häromdagen. Såå gott, förstår inte att jag inte har kommit på det innan haha! :)

Svar: Haha great minds think alike! :) Verkligen galet gott, min burk är redan slut tyvärr!
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej