Kontakt: [email protected]

Med rejält med kakao, någon deciliter pumpapuré och lite pepparkaksinspirerade kryddor bakar du enkelt en chokladkaka. Och inte vilken chokladkaka som helst, utan en nyttig chokladkaka som har allt. Rik chokladssmak, lätt kryddighet och melt-in-your-mouth-saftighet. Jag har bakat den två gånger på mindre än en vecka – första gången experimenterade jag bara lite men det blev så bra att jag bakade den igen dagen därpå!

Kryddig pumpachokladkaka (tid: cirka 30 min varav 15-20 min i ugn)

2 ägg

1 dl sötning

2 ½ dl pumpapuré

1 msk vegetabilisk olja

½ dl mjölk

1 dl kakao

1 dl mjöl (jag tog soja)

½ tsk bakpulver

½ tsk kanel + 1 krm ingefära + 1 krm nejlika + 1 krm kardemumma + 1 nypa salt

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman ägg och sötning.

  2. Tillsätt pumpapuré, olja och mjölk.

  3. Blanda kryddor, bakpulver, kakao och mjöl. Vänd ner i pumpasmeten och blanda väl

  4. Häll smeten i smord form, ca 20 cm i diameter, och grädda i ugn 175 grader i 15-20 min. Ta ut och låt svalna en smula, servera sedan ljummen, gärna med lite glass, och njut av riktig chokladdröm!

 
choklad, chokladkaka, glutenfritt, hälsosamt, ingefära, kaka, kakao, kanel, kardemumma, kryddig choklad, kryddig chokladkaka, nejlika, nyttigt, pepparkaka, pepparkakskrydda, pumpa, pumpachokladkaka, sockerfritt,

2 kommentarer

bella

09 Jan 2015 16:48

Mums!

Svar: Ja! :)
peasyeasy.blogg.se

Gabriella

10 Jan 2015 10:36

Ojj vad chokladsugen jag blev nu haha! :)

Svar: Haha ja bilder på choklad är nästan farligt! :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej