Kontakt: [email protected]

Mm cheesecake! En favorit hos mig, som ni vid det här laget kanske märkt (spana gärna in min cheesecake i micro eller min apelsin- och chokladcheesecake). Häromdagen gjorde jag dock en lite annan variant. En cheesecake, utan cheese och med cashewnötter istället. En rawfood-variant smaksatt med kola och lite flingsalt, helt enkelt. Det smakar givetvis inte exakt som en vanlig cheesecake, men det var supergott! Kola och flingsalt är ju en match made in heaven!

Raw cheesecake med kolatopping och flingsalt (tid: cirka 30 min + tid att stelna)

Botten: 1 dl mandlar (blötlagda minst 2 h)

1 msk linfrö

4 dadlar

Fyllning: 2 ½ dl cashewnötter (blötlagda minst 2 h)

4 dadlar

1 dl valfri mjölk

½ msk citronjuice

2 msk rumstempererad kokosolja

1 nypa vaniljpulver

Topping: 4 dadlar

½ msk carobpulver (kan uteslutas men ger god kolasmak)

1 msk vatten

flingsalt

  1. Mixa samman mandlar, linfrö och dadlar till en fast massa, gärna med lite crunchy bitar av mandel kvar. Tryck ut i en större form eller flera mindre formar (jag tog muffinsformar och fick ut 12 st)

  2. Mixa cashewnötter, dadlar och mjölk till en helt slät smet. Tillsätt citronjuice, kokosolja och vaniljpulver. Fördela smeten ovanpå dina bottnar, spara dock någon matsked smet till toppingen. Sätt in i frysen tills ytan stelnat, det tar cirka 30-60 min.

  3. Mixa samman den sparade fyllningen med dadlar, carobpulver och vatten. Bred ut ovanpå dina cheesecakes och smula över lite flingsalt efter tycke och smak.

  4. Sätt tillbaka i frysen i ytterligare några timmar, tills de är helt frusna. När du sedan är sugen på något riktigt gott: ta ut en cheesecake eller två, låt eventuellt tina något och hugg sedan in!

cashewnötter, cheesecake, dadlar, flingsalt, glutenfritt, hälsosamt, kola, kolacheesecake, mandlar, nyttigt, raw cheesecake, raw food, veganskt,

1 kommentarer

Gabriella

27 Jan 2015 22:27

Mums! Vilken mjölk använder du oftast som "valfri mjölk"? :)

Svar: I detta receptet använda jag mandelmjölk eftersom jag ville ha det "raw". Älskar dessutom smaken av mandelmjölk, men det är ju rätt dyrt så jag varvar med havremjölk och ibland vanlig mjölk :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej