Kontakt: [email protected]

Hade ni en trevlig julafton igår? Min julafton var fantastisk! En härlig mix av traditionsenligt släkthäng, Kalle Anka och knäck och nytänkande vegetariskt julbord och nyttig, proteinboostad saffranskladdkaka till fikat. Och en sådan saffranskladdkaka sedan! Saftig och saffranssmakande med en härlig ton av mandel gick den hem hos såväl stora som små! Kanske att jag skulle tagit ut den ur ugnen en minut eller två tidigare för lite mer kladdighet, men tiden går som bekant snabbt när man har roligt...

 

Saffranskladdkaka (tid: cirka 30 min varav 12-18 min i ugn)

3 ägg

1 dl sötning

50 g smör (alt kokosolja)

1 ½ dl mjölk

1 dl mandel

1 dl mjöl (jag tog soja) + 1 dl naturellt vassleproteinpulver

½ g saffran (1 pkt)

1 nypa salt + 1 nypa vaniljpulver

  1. Vispa samman ägg och sötning lätt.

  2. Smält smöret och blanda ner i äggvispet tillsammans med mjölken.

  3. Mixa mandeln till ett fint mjöl. Tillsätt mjöl, vassle, saffran (stött), salt och vaniljpulver. Vänd ner i äggvispet och blanda försiktigt.

  4. Häll smeten i en smord form, cirka 20 cm i diameter, och grädda i ugn i 12-18 min beroende på hur kladdig du vill ha din kaka. Ta ut och låt svalna något. Passa på att kärna ur ett granatäpple under tiden, så kan du sedan servera en riktigt färgsprakande härlighet till fikan!

advent, baka med proteinpulver, baka nyttigare, glutenfritt, granatäpple, hälsosamt, jul, julbak, nyttig, nyttig julfika, protein, saffran, saffranskladdkaka, sockerfritt,

1 kommentarer

Gabriella

26 Dec 2014 16:21

Oj så gott! Vad kul med lite nytänk på julborden, det kan behövas varvas med lite vegetariskt bland all den gamla vanliga julmaten :)

Svar: Ja nog för att julen handlar mycket om traditioner men det finns alltid utrymme för lite förbättringar haha :)
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej