Kontakt: [email protected]

Imorgon är det första advent! Så härligt att äntligen få plocka fram adventspyntet och tända stjärnor, ljusstakar och slingor. Vad gillar du bäst med första advent? Det allra mysigaste enligt mig är nog att man får tända det där första ljuset, det är så stämningsfullt med levande ljus! Sen får man ju inte glömma adventsfikan såklart! Hos mig kommer det bjudas på glögg och en smarrig mjuk pepparkaka! Detta recept ger en fantastiskt saftig och lagom kryddig pepparkaka som blir till en perfekt nyttig julfika!

 

Mjuk pepparkaka (tid: cirka 40 min varav 20-30 min i ugn)

2 ägg + 4 msk sötning (jag tog hälften stevia, hälften råsocker)

2 dl pumpapuré + ½ dl lingon

½ dl mjölk + ½ dl kvarg + 1 msk vegetabilisk olja

2 dl havregryn

½ dl pofiber (alt valfritt mjöl)

1 tsk bakpulver

2 tsk kanel + ½ tsk ingefära + ½ tsk kardemumma + ½ tsk nejlika

 

  1. Sätt ugnen på 175 grader.

  2. Vispa ägg och sötning vitt och pösigt.

  3. Mixa havregryn till ett fint mjöl. Blanda med pofiber, bakpulver, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika.

  4. Mixa samman pumpapuré och lingon till en helt slät smet. Tillsätt mjölk, kvarg och olja och mixa lite till.

  5. Vänd ner både pumpasmeten i äggvispet. Tillsätt mjölblandingen och blanda samman försiktigt.

  6. Häll i en bakplåtspapperklädd brödform (min rymmer 1 ½ liter) och grädda i ugn i 20-30 min eller tills kakan känns färdig.

  7. Ta ut och låt svalna något. Sätt på julmusiken, duka fram glöggen och servera kakan, gärna med lite lingon och en klick vispad grädde för optimal julkänsla!

första advent, glutenfritt, hälsosamt, julbak, kanel, lingon, mjuk pepparkaka, nyttig adventsfika, nyttig julfika, nyttigt, pepparkaka, pepparkakskrydda, pumpa, sockerfritt,

7 kommentarer

Ida

29 Nov 2014 20:24

Ser gott ut!

Svar: Den var supersmarrig :)
peasyeasy.blogg.se

Linda

29 Nov 2014 20:44

gud så gott

Svar: Ja, älskar mjuk pepparkaka :)
peasyeasy.blogg.se

Frida

30 Nov 2014 11:17

Ser supergott ut!

Svar: Tack! :)
peasyeasy.blogg.se

Hanna Karlsson

30 Nov 2014 14:47

Det låter gott!

Svar: Tack! Det var supergott :)
peasyeasy.blogg.se

lindal

30 Nov 2014 21:53

va gott:D

Svar: Ja mjuk pepparkaka är en favorit hos mig :)
peasyeasy.blogg.se

Fröken.A

01 Dec 2014 06:38

Att julen är igång på riktigt! :) Allt är mys då! :)

Svar: Ja det är så sant! Julemys är underbart! :)
peasyeasy.blogg.se

Gabriella

01 Dec 2014 07:20

Åh jag älskar julen och alla godsaker! Det här ser jättesmarrigt ut! Tror du man kan byta ut pumpapuree mot något? Kanske äppelmos? :)

Svar: Ja julen är lätt den godaste högtiden haha :) Äppelmos brukar bli bra i kakor, kanske att man får öka mjölmängden lite eftersom att det är mer "flytande" än pumpapuré. Testa gärna!
peasyeasy.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej